Wat is Application Insights?

Application Insights is een uitbreidbare APM-service (Application Performance Management) voor webontwikkelaars op meerdere platforms. Hiermee kunt u uw livewebtoepassing controleren. Afwijkende prestaties worden automatisch gedetecteerd. De service bevat krachtige analysehulpmiddelen om u te helpen bij het vaststellen van problemen en te begrijpen wat gebruikers daadwerkelijk doen met uw app. De service is bedoeld om u te helpen de prestaties en bruikbaarheid van uw apps continu te verbeteren. Het werkt voor apps op uiteenlopende platforms, waaronder .NET, Node.js en J2EE, on-premises of in de cloud gehost. De service kan ook worden geïntegreerd met uw devOps-proces en bevat verbindingspunten naar verschillende hulpmiddelen voor ontwikkelaars.

Hoe werkt Application Insights?

U installeert een klein instrumentatiepakket in uw toepassing en u stelt een Application Insights-resource in de Microsoft Azure Portal in. Met dit instrumentatiepakket wordt uw app gecontroleerd en worden telemetriegegevens naar de portal verzonden. (De toepassing kan op elke locatie worden uitgevoerd – deze hoeft niet te worden gehost in Azure.)

U kunt niet alleen de webservicetoepassing instrumenteren, maar ook de onderdelen die op de achtergrond worden uitgevoerd en de JavaScript-code van de webpagina’s zelf. Bovendien kunt u telemetrie ophalen uit de hostomgevingen, zoals gegevens van prestatiemeteritems, diagnostische gegevens van Azure of gegevens uit Docker-logboeken. U kunt ook webtests instellen die periodiek synthetische aanvragen naar uw webservice verzenden. Al deze telemetrie-gegevensstromen worden geïntegreerd in de Azure Portal, waar u krachtige analyse- en zoekhulpmiddelen kunt loslaten op de onbewerkte gegevens.

Wat wordt er door Application Insights gecontroleerd?

Application Insights is bedoeld voor het ontwikkelingsteam en helpt u om te begrijpen hoe de app presteert en op welke manier de app wordt gebruikt. Met deze service kunt u het volgende controleren:

  • Aantal aanvragen, reactietijden en foutpercentages – ga na welke pagina’s het populairst zijn op welke tijdstippen van de dag en waar uw gebruikers zich bevinden. Ontdek welke pagina’s het beste presteren. Als uw reactietijden en foutpercentages omhoog gaan wanneer er meer aanvragen binnenkomen, hebt u mogelijk te weinig resources.
  • Aantal afhankelijkheidsrelaties, reactietijden en foutpercentages – controleer of externe services zorgen voor vertraging.
  • Uitzonderingen – analyseer de cumulatieve statistische gegevens of kies specifieke gegevens en zoom in op de stack-trace en verwante aanvragen. Zowel server- als browseruitzonderingen worden gerapporteerd.
  • Paginaweergaven en de prestaties bij het laden van pagina’s – deze gegevens worden gerapporteerd door de browsers van uw gebruikers.
  • AJAX-aanroepen van webpagina’s – ga na wat het aantal aanroepen, de reactietijden en de foutpercentages zijn.
  • Aantal gebruikers en sessies.
  • Prestatiemeteritems van uw Windows- of Linux-servers, zoals die voor CPU-, geheugen- en netwerkgebruik.
  • Diagnostische gegevens van hosts van Docker of Azure.
  • Diagnostische traceerlogboeken van uw app – met behulp hiervan kunt u de samenhang vaststellen tussen traceergebeurtenissen en aanvragen.
  • Aangepaste gebeurtenissen en functies voor het verzamelen van metrische gegevens die u zelf schrijft in de client- of servercode – hiermee kunt u zakelijke gebeurtenissen bijhouden, zoals het aantal verkochte artikelen of gewonnen spellen.